Главная » Подвиг Солдата » С » Степанян Нельсон Георгиевич » «За Нельсона!»

«За Нельсона!»

КОММУНИСТ № 239 16.12.1980

 

О нем можно рассказывать и писать много. Его боевой путь, путь летчика, боевого командира, героя был и останется примером беззаветной любви к Родине, преданности славной Коммунистической партии.

«Летчиком-штурмовиком Нельсоном Степаняном потоплено 17 разных кораблей противника, в том числе эсминец, 6 транспортов, уничтожено 80 танков и 600 автомашин, 64 орудия полевой и зенитной артиллерии противника. На земле и в воздушных боях уничтожено 25 самолетов и много другой техники и живой силы врага. Им выполнено 258 боевых вылетов».

(Из штабных документов авиаполка).

Это было сказано о герое.

А что было до этой записи?

 

Был мальчик, который мечтал стать сильным и храбрым человеком. Был мальчик, который учился в Бакинском пехотном училище. Отлично учился. Был юноша, который поступил в Батайскую летную школу. Был молодой инструктор этой же школы. Потом — в 1938 году был пилот-инструктор высшей летной подготовки летчиков гражданского воздушного флота. И пилот, который в 1939 году был награжден почетным знаком ГВФ за 300 000 километров налета.

С первых дней войны — участник обороны Одессы. Здесь и первое ранение. После излечения Нельсон Степанян — защитник Ленинграда.

«Штурмовики морской авиации массированными бомбо-штурмовыми ударами нанесли тяжелый урон живой силе и технике на аэродроме г. Клоппцы, чем вывели его из строя. Бомбежка Ленинграда с аэродрома г. Клопнцы надолго прекращена». (Из документов авиаполка).

В это время враг готовился к очередному налету на Ленинград. Несколько десятков Ю-88, наполненных бомбами и снарядами, готовы взлететь. И вдруг — «гости». Эскадрилья ИЛов во главе с Нельсоном Степаняном. Рвались немецкие бомбардировщики, склады боеприпасов, горючего. Правда, одному стервятнику удалось вырваться. Но полет его длился лишь несколько метров. Он был сбит меткой очередью Нельсона Степанова.

Через несколько часов — второй налет парней Степаняна. И конечный подсчет: уничтожено 30 бомбардировщиков Ю-88, полностью разрушена взлетно-посадочная полоса в многие другие сооружения.

В эти дни Нельсон Степанян как-то сказал своим боевым друзьям, которые восхищались его смелостью:

— Здесь я защищаю не только Ленинград, но и свой Кавказ.

23 октября 1942 года Нельсону Степаняну было присвоено звание Героя Советского Союза.

Началось освобождение Прибалтийских советских республик. В этом участвовали и морские летчики-штурмовики. Среди них был и командир 47-го штурмового авиаполка 11-й штурмовой Новороссийской дважды Краснознаменной авиационной дивизии коммунист Нельсон Степанян.

Лиепая, Клайпеда, Кенигсберг. Нападения на вражеские военные корабли и транспорты в море, на немецкие самолеты в воздухе. Так вкратце можно сказать «о будничных делах» тех дней Нельсона Степаняна и его товарищей.

«11-я штурмовая Новороссийская дважды Краснознаменная авиадивизия … потеряла за время Великой Отечественной войны 423 человека, из них 268 летчиков, в том числе 73 из 47-го авиаполка». (Из архивных документов полка).

Враг цеплялся за каждый клочок земли. Яростно сопротивлялась Курляндская группировка. Через Лиепайскнй порт противник вывозил живую силу, технику, а также награбленное. С воздуха прикрывали асы фашистского соединения «Герман Геринг».

«14 декабря 1944 года силами 47-го штурмовал» авиаполка в составе 26 самолетов нанести бомбо-штурмовой удар по живой силе в технике противника в порту Либава…» (Из документов авиаполка).

Вот что рассказывает летчик, кавалер четырех боевых орденов Красного Знамени и многих других наград, майор в отставке Владимир Марков про этот день, 14 декабря 1944 ют

— Мы в то время базировались на аэродроме в Паланге. По тревоге нас собрали на КП. Летчики-истребители стояли вдоль стенки. образовав подкову — символ счастья, а мы, гости — летчики-штурмовики, были усажены на скамейки в середине этой «подковы». На стене оперативная карта района боевых действий Курляндской группировки противника и порта Либава. Начальник штаба 47-то полка майор А. Румынцев зачитал боевой приказ.

Все время, пока шла штабная подготовка, Нельсон Степанян сидел за столом задумчиво, не проронив ни слова. Обдумывал предстоящий боевой вылет своих дорогих и близких товарищей. Согласно приказу полк должен был повести ученик Степаняна, опытный летчик-герой, сын дагестанского народа Юсуп Акаев. Из состава полка на задание летели 26 экипажей: 26 летчиков и 26 воздушных стрелков. Среди них летчики В. Остапенко, A. Набойченко, Герой Советского Союза Е. Удальцов, П. Радзиевский, В. Талдыкин, Ю. Сакаев, М. Кудрявцев, стрелки В. Куц, М. Смольяков, С. Суздальцев, В. Липатов, B. Слепцов, Б. Китаев. Это его боевые друзья, с которыми ему не раз приходилось наносить сокрушительные удары по врагу. Степанян резко встал из-за стола и, обращаясь к командиру дивизии Д. Манжосову сказал:

— На это сложное и ответственное задание полк поведу я, прошу вас дать разрешение.

Все разошлись к своим самолетам. Через несколько минут по сигнальной ракете Степанян запустил двигатель и порулил на старт. За ним — все остальные самолеты. Потом он поднял правую руку, спрашивая летчиков об их готовности к взлету. Все разом подняли руки — готовы! Нельсон энергично закрыл колпак кабины и пошел на взлет.

Наша головная четверка взлетела в правом пеленге почти одновременно. В этой четверке рядом со Степаняном летел и я. На развороте хорошо просматривался соседний аэродром, с которого поднимались штурмовики гвардейского авиаполка и занимали свои места согласно дислокации полета. Нельсон Степанян, собрав группы штурмовиков, повел ИЛы вдоль береговой черты в северном направлении с небольшим набором высоты. Было 14 часов, район — 15 километров северо-западнее Либавы, высота полета 1000 — 1200 метров. Под нами мутные, неспокойные воды Балтийского моря.

Я находился на расстоянии 50 метров левее самолета Степаняна. Нашу четверку прикрывала шестерка истребителей. Проходили траверс города Либавы. Уже отчетливо просматривались строения порта и вражеские корабли. Было видно, как взлетают истребители противника и направляются в сторону нашей группы, как появляются первые черные шапки от разрывов зенитных снарядов противника.

ИЛы устремились в атаку. Завязался воздушный бой. Вдруг правую плоскость самолета Степаняна прошило огненной трассой вражеского истребителя. Я заметил, что истребителей два. Они не прекращали огонь из всех своих восьми пушек и шли на сближение с самолетом Степаняна, не обращая внимания на наши три ИЛа, находившиеся тут же рядом.

Отчетливо были видны все детали немецких самолетов, лица летчиков. Я стал ловить в прицеле кабину вражеского стервятника и открыл огонь из всех пушек и пулеметов. Для полной надежности залпа выпустил реактивные снаряды. Немецкий истребитель, объятый пламенем, упал в море. Тут же перевел огонь на другой. По нему уже вели огонь и два других наших ИЛа. Самолет подполковника Нельсона Степаняна с штурманом 2-й эскадрильи полка капитаном Алексеем Румянцевым, летевшим за стрелка, совершил свой последний путь. Нельсон направил самолет, объятый пламенем, на корабль, находившийся в порту.

В итоге этого удара было сбито 19 немецких самолетов, потоплено 2 транспорта. Задание командования было выполнено.

После этого задания во всех последующих боевых вылетах, сбрасывая бомбы на позиции врага, стреляя из пушек и пулеметов, мы говорили: «За Нельсона!»

 

*  *  *

 

Лиепайчане, юные следопыты технического училища № 2 имени Героя Советского Союза А.Г. Курзевкова, руководимые мастером производственного обучения Н. Кобецом, общими усилиями увековечили память летчиков, воевавших в небе нашего города в годы Великой Отечественной войны. На Центральном кладбище открыт мемориал. На плитах высечены имена уже 141 летчика-балтнйца. Подвиг героев не меркнет в сердцах советских людей.

 

В. Гиляревскнй,

бывший воздушный стрелок 47-го авиаполка.

 


 

«PAR NELSONU!»

KOMUNISTS № 239 16.12.1980

 

Par viņu var stāstīt un rakstīt daudz. Viņa lidotāja gaitas, drosmīgā komandiera, varoņa kaujas ce)š bija un paliek kā bezgalīgas Dzimtenes mīlesti bas piemērs, uzticības piemērs slavenajai Komunistiskajai partijai.

«Lidotājs trieciennieks Nelsons Stepanjans nogremdējis 17 dažādus ienaidnieka kuģus, to skaitā eskadras minu kuģi, sešus transportkuģus, iznicināti 80 tanki un 600 automašīnas, 64 ienaidnieka lauka un zenītartilerijas lielgabali. Uz zemes un gaisa kaujas iznīcinātās 25 lidmašīnas un daudz citas lenaidnieka tehnikas un dzīvā spēka. Viņš veicis 258 kaujas izlidojumus.» (No aviācijas pulka štāba dokumentiem.)

Tas sacīts par varoni.

Bet kas ir bijis pirms šī ieraksta?

 

Bija zēns, kurš sapņoja kļūt par stipru un drosmīgu cilvēku. Bija pusaudzis, kurš mācījās Baku kājnieku skolā. Teicami mācījās. Bija jauneklis, kurš mācījās Bataiskas lidotāju skolā. Bija jauns šis pašas skolas instruktors. Vēlāk 1938. gadā bija civilās aviācijas gaisa flotes lidotāju augstākas lidojumu sagatavošanas pilots instruktors. Bija lidotājs, kurš 1939. gadā tika apbalvots ar civilās aivācijas gaisa flotes nozīmi par nolidotiem 300 tūkstošiem kilometru.

No pirmajām kara dienām Odesas aizstāvēšanas dalībnieks. Šeit arī pirmo reizi ievainots. Pēc izveseļošanās Nelsons Stepanjans aizstāvēja Ļeņingradu.

«Juras aviācijas triecienlidmašīnas ar masveida bumbu triecieniem nodarījušas lielus dzīvā speķa un tehnikas zaudējumus Klopicas lidlaukā, padarot to nelietojamu. Ļeņingradas bombardēšana no Klopicas pilsētas lidlauka pārtraukta uz ilgu laiku.» (No aviācijas pulka dokumentiem.)

Tobrīd ienaidnieks gatavojas kārtējam uzlidojumam uz Ļeņingradu. Vairāki desmiti JU-88 ar bumbām un šāviņiem bija gatavi pacelties. Un pēkšņi «ciemiņi». IL-u eskadriļa ar Nelsonu Stepanjanu priekšgalā. Sprāga vācu bumbvedēji, gaisa uzlidoja munīcijas un degvielas noliktavas, liesa gan, vienam maitas putnam izdevās izrauties no sis elles. I'aču viņa lidojums Uga tikai dažus metrus. Viņu notrieca Nelsona Stepanjana ložmetēja trāpīgā kārta.

Pēc dažam stundām otrais Stepanjana puišu uzlidojums. Un gala rezultāts: iznīcināti 30 bumbvedēji JU-88, pilnīgi sagrauts skrejceļš un daudzas būves.

Tajās dienās Nelsons Stepanjans, atbildot saviem kaujas biedriem, kuri sajūsminājās par viņa drosmi, sacīja:

— Šeit es aizstāvu ne tikai Ļeņingradu, bet arī aavu Kaukāzu.

1942. gada 23. oktobrī Nelsonam Stepanjanam piešķīra Padomju Savienības Varoņa nosaukumu.

Sākās Baltijas padomju republiku atbrīvošana. 7ajā piedalījās arī jūras lidotāji trieciennieki. Viņu vidū bija arī Divkārtsarkankarogotās Novorosijskas 11. aviācijas trieciendivīzijas 47. aviācijas tiiecienpulka komandieris komunists Nelsons Stepanjans.

Liepāja, Klaipēda, Kenigsberga. Uzlidojumi ienaidnieka kaujas un transportkuģiem jūrā. Gaisa kaujas ar vācu lidmašīnām. Tā īsumā varētu pastāstīt par Nelsona Stepanjana un viņa biedru talaika «ikdienu».

«Divkārtsarkankarogotā Novorosijskas 11. aviācijas trieciendivīzija... Lielā Tēvijas kara laikā zaudējusi 423 cilvēkus, no tiem 268 lidotājus, to skaita 73 no 47. aviācijas puika.» (No pulka arhīva dokumentiem.)

lenaidnieks aizstāvēja katru zemes pēdu. Nikni pretojās Kurzemes grupējums. Caur Liepājas ostu ienaidnieks papildināja savas dzīvā spēka un tehnikas rezerves, ka ari aizveda salaupīto. No gaisa viņus sedza fašistu aviācijas vienības «Hermanis Germgs» asi.

«1944. gada 14. decembrī ar 47. aviācijas pulka triecienvienibas spēkiem 26 lidmašīnu sastāvā dod bumbu triecienu ienaidnieka dzivajam spēkam un tehnikai Liepājas ostā.,,» (No aviācijas puika dokumentiem.)

Lūk, ko stāsta četru Sarkanā Karoga kaujas ordeņu un daudzu citu apbalvojumu kavalieris, atvaļinātais majors Vladimirs Markovs par 1944, gada 14. decembra dienu.

— Mēs tolaik bāzējāmies Palangas lidlaukā. Fec trauksmes sapulcējamies komandpunktā. Lidotāji iznicinātāji stāvēļa līdzās sienai, veidojot pakavu laimes simbolu, bet mēs, viesi, lidotāji trieciennieki, bijām nosēdināti uz soliem šī «pakava» vidu. Pie sienas atradās ienaidnieka Kurzemes grupējuma kaujas darbības rajona un Liepājas oslas operatīvā karte. 47. pulka štāba priekšnieks najors A. Rumincevs nolasīja kaujas pavēli.

Visu laiku, kamēr ilga štāba sagatavošanās, Nelsons Stepanjans sēdēja pie galda domīgs, nesekot ne vārda. Viņš pārdomāja savu dārgo un tuvo biedru gaidāmo kaujas lidojumu. Saskaņā ar pavēli pulku vajadzēja vadīt Stepanjana skolniekam, pieredzējušam lidotājam varonim, Dagestānas tautas dēlam Jusuparn Akajevam. No pulka sastāva uzdevumā devās 26 ekipāžas: 26 lidotāji un 26 gaisa strēlnieki. Viņu vidū lidotāji V. Ostapenko, A. Naboičenko, Padomju Savienības Varonis J. Udaļcovs, P. Radzijevskis, V. Taldikins, J. Sakajevs, M. Kudrjavcevs, strēlnieki V. Kucs, M. Smoļakovs, S. Suzdaļcevs, V. Ļipatovs, V. Sļepcovs, B. Kitajevs. Tie bija kaujas biedri, ar kuriem viņam ne reizi vien nācās dot pretiniekam iznīcinošus triecienus. Stepanjans strauji piecēlās no galda un, griežoties pie divīzijas komandiera D. Manžosova, sacīja:

— Sājā sarežģītajā un atbildīgajā uzdevumā pulku vadīšu es. Lūdzu jūs dot atļauju.

Visi devās pie savām lidmašīnām. Pēc dažām minūtēm, pēc signālraķetes Stepanjans iedarbināja dzinēju un izbrauca uz starta. Viņa paraugam sekoja arī pārējās lidmašīnas. Tad viņš pacēla labo roku, vaicājot lidotājiem par viņu gatavību lidojumam. Visi reizē pacēla rokas gatavil

Mūsu priekšējais četrinieks pacēlās gandrīz vienlaikus. Šajā četriniekā līdzās Stepanjanam lidoju arī es. Pagriezienā varēja labi saskatīt kaimiņu lidlauku, no kuia pacēlās gvardes aviācijas pulka triecienlidmašīnas un ieņēma savas vietas saskaņā ar lidojuma dislokāciju. Nelsons Stepanjans, sapulcinājis triecienlidmašīnu grupas, nelielā augstumā vadīja IL-us līdztekus krasta līnijai ziemeļu virzienā. Bija pulkstenis divi dienā, rajons 15 kilometri uz ziemeļrietumiem no Liepājas, lidojuma augstums 1000 līdz 1200 metri. Zem mums atradas blāvie, nemierīgie Baltijas jūras ūdeņi.

Es atrados pa kreisi no Stepanjana lidmašīnas ap 50 metru attālumā. Mūsu četrinieku sedza seši iznīcinātāji. Tuvojāmies Liepājai. Jau skaidri saredzamas ostas būves un ienaidnieka kuģi. Varēja redzēt, kā gaisā paceļas ienaidnieka iznīcinātāji un dodas mūsu grupas virzienā, kā gaisā parādās ienaidnieka zenītšāviņu pirmo sprādzienu melnās cepures.

— Sagatavoties uzbrukumam! nokomandēja Stepanjans.

IL-i devās uzbrukumā. lesākās gaisa kauja. Stepanjana lidmašīnas labo sānu cauršāva ienaidnieka iznīcinātāja ugunīgā ložu trase. Es ievēroju, ka iznīcinātāji ir divi. Viņi nepārtrauca šaut no saviem astoņiem lielgabaliem un tuvojās Stepanjana lidmašīnai, nepievēršot ne mazākās uzmanības trīs mūsu IL-iem, kuri atradās turpat līdzās.

Bija skaidri saredzamas visas vācu lidmašīnu detaļas, lidotāju sejas. Es sāku tvert tēmēklī vācu maitasputna kabīni un atklāju uguni no visiem lielgabaliem un ložmetējiem. Lai zalve būtu drošāka, izšāvu arī reaktīvos šāviņus. Vācu iznīcinātājs uzliesmoja un iekrita jūrā. Tūdaļ es pārcēlu uguni uz otru. Pa to jau šāva arī divi mūsu citi IL-i. Apakšpulkveža Nelsona Stepanjana lidmašīna ar pulka otrās eskadriļas stūrmani kapteini Alekseju Rumjancevu, kas lidoja strēlnieka vietā, veica savu pēdējo ceļu. Nelsons novirzīja savu liesmu pārņemto lidmašīnu uz kuģi, kas atradās ostā.

Sī uzlidojuma rezultātā tika notriektas 19 vācu lidmašīnas, nogremdēti divi transportkuģi. Pavēlniecības uzdevums bija izpildīts.

Pēc šī uzdevuma visos sekojošos kaujas lidojumos, nometot bumbas uz ienaidnieka pozīcijām, šaujot no lielgabaliem un ložmetējiem, mēs teicām: «Par Nelsonu!»

 

*  *  *

 

Liepājnieki, Padomju Savienības Varoņa A. Kurzenkova vārdā nosauktās 7. tehniskās skolas jaunie novadpētnieki ražošanas meistara N. Kobeca vadībā kopējiem spēkiem iemūžinājuši to lidotāju piemiņu, kuri cīnījās mūsu pilsētas debesīs Lielā Tēvijas kara gados. Centrālkapos atklāts memoriāls. Plāksnēs jau iecirsts 141 Baltijas lidotāja vārds. Varoņu varoņdarbs nezudīs cēlsirdīgo ļaužu sirdīs.

 

V. Giļarevskis,

bijušais 47. aviācijas pulka gaisa strēlnieks